Tidigare i veckan gick mobiloperatören Tre ut med nyheten att de tillåter alla nummer i sin växel. Dessutom påstod de att de var den första mobiloperatören som tillåter just detta.

När det gäller mobiloperatörers växellösningar har det varit kutym att alla mobilabonnemang behöver vara från samma mobiloperatör. Ett slags monopol som hindrat konkurrensen när det gäller företagsabonnemang. Nu tillåter alltså Tre mobilabonnemang från andra mobiloperatörer i sin växel.

Vi såg både ett behov och en ökad efterfrågan av den här funktionen hos flera av våra befintliga kunder som har många anställda konsulter och medarbetare i form av frilansare. Företagen nyttjade 3Växel men deras tillfälliga medarbetare kunde inte använda 3Växel då de hade abonnemang hos andra operatörer, säger Matylda Lovenvall, chef för företagsaffären på Tre.

När Tre gick ut med denna nyhet fick de dock en del “mothugg”. Detta är faktiskt inte något helt revolutionerande även om det självfallet är bra för de företag som använder sig av Tres växel.

Liknande lösningar som Tres

Efter att Tre släppte nyheten om sin växellösning uppmärksammades det att andra operatörer tillåter externa nummer i sina växellösningar. Exempel på andra mobiloperatörer som haft denna “funktion” under en längre tid är Soluno, Telavox och Telness.

Vi på Telness har gett våra kunder möjligheten att ha alla svenska mobilnummer i växeln oberoende av operatör eller typ av abonnemang sedan vi lanserade vår växel 2018. Det är vanliga scenarios att man som företag har flera operatörer bland de anställda, bland annat på grund av tillfälliga konsulter eller vanligt förekommande bindningstider med olika löptider på bolaget. Det är med andra ord en funktion som vi redan från start tyckte var en självklarhet för en företagskund att kunna förvänta sig som standard, säger Martina Klingvall på Telness.

Till Tres försvar är det faktiskt den första mobiloperatören med ett eget nät som gett möjligheten till externa nummer i sin växellösning. Förhoppningsvis kommer andra ta efter och på så sätt öka konkurrensen på marknaden för företagsabonnemang.