Både privatpersoner och företag använder mer data på sina mobilabonnemang. Så mobiloperatörer har sakta men säkert anpassat sin paketering av sina abonnemang för att möta behoven. Nu börjar vi även se mobilabonnemang med obegränsad data.
För inte alltför länge sedan var prissättning för mobilabonnemang minst sagt komplicerad. Olika “minuttaxor” till olika operatörer vid olika tider var inte något märkvärdigt. Sakta men säkert har det dock blivit en ny norm med fria samtal på även de allra billigaste mobilabonnemangen. Istället för samtal har det sakta men säkert varit mängden data som skilt de olika mobilabonnemang åt och motiverat skillnader i pris. Visa mobiloperatörer har också försökt särskilja sig genom bra priser för de som ofta ringer utomlands.
Även priserna för utlandssamtal och roaming under semestern har blivit något som blivit svårare att särskilja de olika mobiloperatörerna åt. Med nya initiativ som “Roam like at home” har de blivit knepigare att ha ett unikt kunderbjudande. Så kvar återstår mängden data som ingår i ditt abonnemang.
Är obegränsad data det nya normala?
Än så länge finns det bara ett par mobilabonnemang med obegränsad data. Det är det större mobiloperatörerna som Telia, Telenor, Tre och Tele2 som nu erbjuder denna typ av paketering. Men vill du ha obegränsad data blir det inte billigt. Månadskostnaden hamnar i dagsläget från 500 kr/månad och uppåt. Det är en ganska stor skillnad från priserna hallon och Vimla erbjuder på sina mobilabonnemang där de erbjuder rejält (men inte obegränsat) med data.
Att lågprisoperatörerna ännu inte erbjuder mobilabonnemang med obegränsad data är antagligen ett beslut som snart kommer behöva ifrågasättas. Vi använder allt mer data och hallon och Vimla ägs av Tre respektive Telenor. Att kunna erbjuda billigare pris borde fortfarande vara möjligt för hallon och Vimla som inte har några fysiska butiker och en betydligt mer begränsad kundtjänst än sina “moderbolag”. Så vår gissning är att vi kommer se ett mobilabonnemang med obegränsad data under 400 kr innan vi når 2020.
Hur kan mobiloperatörer differentiera sig?
Så om fria samtal och surf blir den nya normen i framtiden, vad kommer då särskilja de olika mobilabonnemangen? Vikten av kundservice ska inte underskattas men vi tror det kommer vara helt andra typer av paketeringar som kommer göra det möjligt för mobiloperatörer att differentiera sig. Exempelvis tjänster som används i din telefon. Spotify är en sådan tjänst som Telia använt för att locka nya kunder.
Vilka exakta tjänster som mobiloperatörer kan “bundla” sina abonnemang med i framtiden vågar vi inte spekulera i. Men att vi går mot en helt annan paketering av mobilabonnemang vågar vi ändå satsa på.