Här på Ringabilligt.se jämför vi svenska lågprisoperatörer och deras billigaste mobilabonnemang. Men vilken operatör är bäst? Det är självfallet ingen enkel fråga men ett angreppssätt kan vara att titta lite närmare på deras popularitet.
Det finns flera sätt att ranka företag på popularitet och när det gäller telekom görs det ett flertal olika undersökningar. Vi har för detta syfte valt att istället titta närmare på mobiloperatörernas betyg hos Trustpilot. För er som inte känner till Trustpilot är det en öppen omdömesplattform där konsumenter kan ge omdömen på företag och tjänster.
Det är viktigt att vara medveten om att plattformen är helt öppen så vem som helst kan ge ett omdöme. Det är också viktigt att vara medveten om att företag kan aktivt be sina kunder om att ge omdömen. Den samlade bilden på Trustpilot av ett företag kan med andra ord vara långt ifrån representativ av alla kunders bild av företaget. Men för denna post har vi ändå valt att titta lite närmare på mobiloperatörers betyg hos Trustpilot.
Om betygen på Trustpilot
Betygen på Truspilot kallas för TrustScore. TrustScoren beräknas utifrån omdömen som ges av omdömeslämnaren. När du ger ett omdömen är det i form av stjärnor där 1 stjärna är det sämsta betyget och 5 stjärnor är det bästa. Nyare omdömen är mer relevanta än äldre omdömen och ger därmed en högre TrustScore. Antal stjärnor i kombination med åldern på omdömet ger sedan en samlad TrustScore mellan 0-10 där ju högre TrustScore desto bättre.
Nedan har vi gjort en sammanställning av TrustScoren för de mobiloperatörer vars mobilabonnemang vi jämför här på Ringabilligt.se.
Comviqs TrustScore – 1,7/10
Comviq har totalt 215 omdömen på Trustpilot och det går inte att komma undan att omdömena här inte är bra. Viktigt att påpeka är att Comviq inte gjort anspråk på sin Trustpilot-profil vilket kan vara en förklaring till den direkt dåliga TrustScoren.
Se mer info om Comviqs mobilabonnemang.
Fellos TrustScore – 9,2/10
Fello har en mycket bra TrustScore som är baserad på 205 omdömen. Fello jobbar också aktivt med TrustPilot och svarar också på både bra och dåliga omdömen. Fello ber även sin kunder att ge omdömen på Trustpilot.
Se mer info om fellos mobilabonnemang.
Hallons TrustScore – 4,6/10
Hallons omdömen på Trustpilot är väldigt blandade med både toppbetyg och bottenbetyg. Totalt har hallon 597 omdömen vilket är mer än de flesta mobiloperatörer. Hallon har gjort anspråk på sin Trustpilot-profil och svara på vissa omdömen och verkar även be kunder om att dela med sig av sina åsikter om företaget.
Se mer info om hallons mobilabonnemang.
Telness TrustScore – 9/10
Telness har bara 28 omdömen på Trustpilot men TrustScoren är mycket bra. En anledning till att de fått så få omdömen är antagligen att Telness är en relativt nystartat mobiloperatör som ännu inte har en så stor kundbas. Telness jobbar dock aktivt med Trustpilot och svarar gärna på de omdömen som ges.
Se mer info om Telness mobilabonnemang.
Vimlas TrustScore – 7,3/10
Vimla har totalt 315 omdömen och en relativt bra TrustScore. Vimla har, som de flesta andra mobiloperatörer, gjort anspråk på sin profil. Dock svarar de på relativt få av de omdömen som ges på Trustpilot.
Se mer info om Vimlas mobilabonnemang.
Sammanfattning
Popularitetstävlingar är alltid lite knepiga och att säga att den mobiloperatör som har högst TrustScore är den mest populära är nog helt fel. Men läser du omdömen på Trustpilot och andra plattformar kan du förhoppningsvis få en lite bättre bild av mobiloperatören innan du tecknar ett nytt mobilabonnemang.
Vår rekommendation
Vi rekommenderar alltid att jämföra mobilabonnemang och operatörernas erbjudanden innan du gör ett byte eller tecknar ett nytt abonnemang. När det gäller omdömen är det viktigt att komma ihåg att de sällan är helt objektiva. Det kanske bästa sättet är fråga någon du litar på som redan är kund hos den mobiloperatör du funderar att byta till.
När det gäller de mobilabonnemang vi jämför här har ingen av dem någon bindningstid. Detta är viktigt enligt oss. Visar det sig att du av någon anledning inte är nöjd kan du alltid byta utan att sitta fast i ett längre avtal.