Telness är en innovativ mobiloperatör för företag på många sätt. De erbjuder enkla företagsabonnnemang med fria samtal och sms, och din valda surfmängd. De har även mobilt bredband för företag, fast nummer till mobilen, M2M-sim, sin översiktliga Telness portal och mobil växel.
Det är just Telness mobila växel vi tänkte titta närmare på idag – och tipsa om en rad smarta sätt att använda en mobil växel på.
Vad är en mobil växel?
Vi börjar med det mest grundläggande: vad är egentligen en mobil växel?
En mobil växel ger ditt företag ett nummer som kunder eller andra kan ringa till. Med hjälp av knappval kan man sen skicka samtalet vidare till rätt medarbetare. Växeln kan även skicka samtal direkt till ett röstmeddelande och en telefonsvarare eller ställa samtal i kö.
Telness mobila växel tar dock inte slut där. Låt oss titta närmare på några smarta lösningar operatören erbjuder.
Individuellt schema
Individuellt arbetsschema är en relativt ny funktion hos Telness. Funktionen gör det möjligt att automatiskt ställa in de tider du är tillgänglig för samtal – och de tider du vanligtvis är på lunch eller har gått hem för dagen. Om du till exempel alltid tar lunch mellan 12 och 13 kan du ställa in det i ditt Tellness-arbetsschema. Då kommer inga samtal fram till din jobbtelefon under den tiden. Arbetsschemat upprepas varje vecka så att du inte behöver ställa in det varje dag.
Ditt arbetsschema ställer du in i Telness softphone eller appen.
Porttelefon via växeln
Välj ett växelnummer som ska kopplas till kontorets porttelefon. Då kan alla som befinner sig fysiskt på kontoret svara i porttelefonen så att inte allt ansvar ligger på en ensam medarbetare.
Kunder och besökare släpps in snabbt och ansvaret för porttelefonen fördelas på flera.
Sjukanmälan via röstbrevlåda
Ett praktiskt sätt att hantera sjukanmälningar är med hjälp av ett växelnummer och en röstbrevlåda. Skaffa ett växelnummer som går direkt till en röstbrevlåda där endast sjukanmälningar lämnas. Låt den som ringer in lämna information om sin sjukanmälan, sen kan den som hanterar frånvaro lyssna av alla meddelanden eller läsa de transkriberade anmälningarna i appen.
Knappval för att skicka samtal rätt direkt
För att effektivisera sin telefonväxel kan man skapa en knappvalsmeny där alla inkommande samtal hamnar direkt. Den som ringer har då möjlighet att koppla sig vidare direkt till den avdelning eller den person den söker enkelt och effektivt. Kunden behöver då inte vara orolig för att den hamnat på fel ställe och ditt företag uppfattas som stort och serviceinriktat.