Veternaoperatören Telia har valt att gå in i den ständigt växande gaming-marknaden och lanserar nu Telia Gaming Center. Telia Gaming Center är tänkt att utmana de redan befintliga gaminghallarna genom att erbjuda sina tjänster till företag, kommuner och föreningar som är intresserade av att satsa på e-sport och gaming.
Telia satsar på gaming
Gaming-trenden fortsätter att hålla i sig runt om i världen och idag är tv- och dator-spel mycket mer än bara en hobby – det en en miljardindustri och en växande världssport. Över en miljon svenskar spelar och tittar på e-sport regelbundet. Den växande populariteten har gjort att center för e-sport efterfrågas av allt fler verksamheter. Idag söker arbetsplatser, idrottshallar, hotell och andra verksamheter bra lösningar för e-sport, tv-spel och dator-spel. Som ett svar på denna växande efterfrågan har Telia valt att lansera Telia Gaming Center, en skalbar helhetslösning för gaming.
Telia erbjuder en hyrtjänst som kommer med en snabb internetuppkoppling, datorer utrustade för gaming, rättigheter till populära spel, försäkringar och regelbundet underhåll och IT-support. Tjänsten kan anpassas efter verksamhetens storlek och önskemål.
Telia erbjuder anpassningsbara lösningar för e-sport
E-sporten ska vara tillgänglig för alla. För att göra sporten mer tillgänglig för personer med funktionsvariationer har Telia även anpassade hjälpmedel för detta ändamål. En av de stora fördelarna med e-sporten, och en av de största anledningarna till sportens växande popularitet, är att den samlar personer från olika bakgrund och med olika förutsättningar, men låter dem tävla under likartade förhållanden.
E-sporten – störts i Sverige
E-sport är idag en av de allra största fritidsaktiviteterna i Sverige bland unga. Spelandet växer ständigt och Sverige har fostrat några av de mest framgångsrika spelarna i världen. Under VM i e-sport 2021 tog Sverige hem guldmedaljen och kröntes till totalsegrare. Under VM deltog Sverige i spelen Dota 2, CS:GO, Tekken 7 och eFootball.
Telia blir alltså den första operatören på den svenska marknaden som tar sig in i gamingbranshcen, men troligtvis blir de inte den sista. Gaming är lukrativt och efterfrågan är stor.