När du tecknar ett mobilabonnemang genomför de flesta mobiloperatörer en kreditkontroll. Visar det sig att du har en betalningsanmärkning kommer du i de flesta fall bli nekad som kund. Det finns dock alternativ för dig som vill teckna ett mobilabonnemang trots betalningsanmärkning.

Enligt Upplysningscentralen har över 600 000 svenskar minst en betalningsanmärkning. Frågan om mobilabonnemang med betalningsanmärkning berör därmed en väldigt stor del av mobiloperatörernas potentiella kundbas och olika mobiloperatörer bemöter frågan på olika sätt. Historiskt har mobiloperatörerna erbjudit kontantkort till de personer som inte passerar kreditkontrollen. Vissa mobiloperatörer har gjort (och gör) mer individuella bedömningar. Andra godkänner alla. Det finns dock en liten hake i dessa fall. Du behöver ha ett betalkort och du betalar i förskott vilket gör att mobilabonnemanget i själva verket är väldigt likt ett kontantkort.

Hallon mobilabonnemang med betalningsanmärkning

Mobiloperatören hallon var tidigt ute med att de inte genomförde en kreditkontroll på personer som ville teckna ett mobilabonnemang. Istället anger du ditt kortnummer när du tecknar ditt mobilabonnemang och betalar för den nästkommande månaden i förskott. När nästa månad börjar dras pengar automatisk för nästkommande månad (förskottsbetalning) samt eventuella kostnader för olika betaltjänster, utlandssamtal etc från föregående månad. På detta sätt minskar hallon risken för att deras kunder inte kan betala sin mobilräkning.

I själva verket är denna typ av mobilabonnemang mer utav en hybrid mellan ett abonnemang och ett kontantkort. Det är dock ett populärt alternativ där du slipper fakturor och alla med ett giltigt betalkort är välkomna. Sen skadar de ju inte att hallons mobilabonnemang är riktigt billiga.

Övriga mobiloperatörer

Här på Ringabilligt.se jämförs mobilabonnemang från hallon, Vimla, fello och Comviq när det gäller konsumentmarknaden. Även Vimla, fello och Comviq kan erbjuda ett mobilabonnemang till personer med betalningsanmärkning. Detta görs dock oftast mer från fall till fall så det kan vara bra att kontrollera med respektive operatörs kundtjänst vad som gäller för just dig. Både fello och Comviq har haft olika “paketeringar” mot just personer med betalningsanmärkningar men kontrollera som sagt gärna med deras kundtjänst vad som gäller.

Lycka till!