Lockpriser och mobilabonnemang

Alla mobiloperatörer jobbar aktivt med att locka till sig nya kunder. Historiskt har subventionerade mobiltelefoner varit väldigt vanligt för att attrahera nya kunder. Inte sällan till en längre bindningstid.

Marknaden har dock förändrats och de mobiloperatörer som växer snabbast är de som kan erbjuda riktigt bra priser på själva mobilabonnemanget. Dessa så kallade “SIM-only operatörer” säljer vanligtvis endast online och har en begränsad kundtjänst. Istället för att locka med en extremt billigt ny iPhone eller Samsung är det ett riktigt bra pris på mobilabonnemanget som är resonemanget som marknadsförs för att byta operatör. Inte sällan får du ett extra bra pris under de första månaderna. Dessa lockpriser övergår sedan till ett ordinarie pris efter ett visst antal månader.

Just dessa lockpriser kan vara extremt attraktiva och när det inte är knutna till en bindningstid finns det mycket pengar att spara. Kombinationen av lockpriser och ingen bindningstid kan dock bidra att vissa mobiloperatörer behöver tänka om. Ges möjligheten att byta mobilabonnemang efter det initiala erbjudandet kommer det bli svårt för mobiloperatören att tjäna pengar och alla kostnader för marknadsföring har gått till spillo.

Utvecklingen framåt gällande lockpriser

Vissa av de mobiloperatörer vi presenterar här har redan börjat ändra på sina erbjudanden. Exempelvis ger Vimla inte längre en rabatt till sina nya kunder under de första månaderna. Ett annat exempel är fello som minskat den rabatterade perioden från två till en månad.

Operatören hallon har dock gått åt andra hållet när det gäller mobilabonnemang för företag. För dessa abonnemang erbjuder de numera rabatter under en begränsad tid till nya kunder. Exakt hur dessa lockpriser kommer utvecklas framåt är svårt att sia om men som tur är för oss konsumenter är konkurrensen hård och det har aldrig varit enklare att jämföra mobilabonnemang.

Av |2019-02-24T19:01:24+00:0023 februari, 2019|Branschnyheter|